Da li vidite sve one jezike gore? Mi prevodimo članke Globalnih Glasova da bi svetski građanski mediji bili dostupni svima.

Saznajte više o projektu Prevođenja  »

Služba za proveru činjenica optužuje hrvatsku vladu za korišćenje EU novca za finansiranje internet portala koji širi dezinformacije

Zastave Evropske unije, Hrvatske i NATO-a se ore ispred Ministarstva obrane Republike Hrvatske, Zagreb,

Zastave Evropske unije, Hrvatske i NATO-a se ore ispred Ministarstva obrane Republike Hrvatske, Zagreb, 17 maj, 2019. Fotografija Globalni Glaslovi, CC-BY.

Ovaj članak se prvo pojavio na Faktograf.hr, a medijskom servisu koji proverava činjenice iz Hrvatske i overenom potpisniku Kodeksa načela međunarodne mreže za proveru činjenica. U nastavku je objavljena uređena verzija na temelju licence za dodeljivanje.

31. oktobra služba za proveru činjenica Faktograf je objavila da je hrvatsko Ministarstvo ekonomije, preduzetništva i obrta dodelilo oko 13.200 evra [protivrednost 14.500 USD] u subvencijama od strukturnih fondova EU-a portalu Dnevno.hr, „jednom od vodećih proizvođača dezinformacija u hrvatskom medijskom prostoru.”

Novac iz Evropskog fonda za regionalni razvoj dodeljen je Dnevno.hr-u da redizajnira web stranicu da bi svojim čitaocima pomogao da brže i lakše dođu do „informacija koje ih interesuju” i da se pomogne izdavaču da poveća prihode.

Faktograf optužuje hrvatsku vladu za korišćenje EU novca za pomoć portalu poznatom po širenju dezinformacija koji često sadrži govor mržnje. Subvencija Dnevno.hr-u je odobrena u okviru projekta pod nazivom „WWW vaučeri za MSP-ove” (mala i srednja preduzeća), koji je pokrenut avgusta 2018. Ugovor o dodeli bespovratnih sredstava sa kompanijom Motus d.o.o., koja je izdavač portala Dnevno.hr i nekoliko drugih digitalnih medija, potpisan je u oktobru 2018. Subvencija je odobrena za vreme mandata aktuelnog ministra ekonomije Darka Horvata, iz redova vladajuće stranke Hrvatske demokratske zajednice (HDZ). Horvat je postavljen za ministra u maju 2018. godine, nakon što je njegova prethodnica Martina Dalić morala da podnese ostavku zbog korupcijskog skandala poznatog kao Agrokor afera.

Podsticanje hrvatskih građana protiv EU — sredstvima EU

Faktograf smatra da je ironično to što se novac EU-a koristio za finansiranje portala koji redovno i često obmanjuje javnost i širi dezinformacije o EU.

Pre izbora za Evropski parlament u maju 2019. godine, Dnevno.hr je poslužilo kao mesto za sejanje dezinformacija koje su se zatim proširile na platformama društvenih medija. Na primer, promovisali su lažne tvrdnje da je sadašnji potpredsednik Evropske komisije (EK) Frans Timermans — koji je tada bio glavni kandidat Partije evropskih socijalista (PES) za mesto predsednika EK — prozvan zbog „masovnog naseljavanja Muslimana” kao sredstvo da se „postigne cilj nestanka jednonacionalnih država”. Takođe su tvrdili da je nemačka kancelarka Angela Merkel pokušala da liši Hrvatsku svog suvereniteta, a da je za migracije iz muslimanskih zemalja u Evropu kriv milijarder George Soros.

Nijedna od ovih tvrdnji nije dokazana i to su samo neke od dezinformacija koje je Faktograf prepoznao kao neistinite.

Na primer, u oktobru 2018., Faktograf je proverio deset različitih dezinformacija koje je objavio Dnevno.hr, i sve su se pokazale neistinitim. U nekim slučajevima, lažne tvrdnje koje su prvo objavljene još u maju 2017. su reciklirane tako što su ponovo podeljene preko društvenih mreža. One se kreću od poricanja klimatske krize, do veličanja ruskog predsednika Vladimira Putina, i podsticanja protiv izbeglica i migranata iz Afrike i sa Bliskog Istoka.

Bilboardi u Zagrebu koji oglašavaju različite političke opcije za izbore za Evropski parlament, maj 2019. u Zagrebu, Hrvatska. Photografija Globalni Glasovi, CC-BY.

Ministarstvo ekonomije ne odgovara na zahtev za slobodu informacija, Evropska komisija je bespomoćna

Faktograf je 18. oktobra podneo zahtev za slobodu informisanja (FOI) hrvatskom Ministarstvu ekonomije, uz pitanje da li je komisija koja je odobrila EU novac za Dnevno.hr uzela u obzir kvalitet i stvarnu tačnost njihovog sadržaja. Državna institucija nije odgovorila na pitanje, i suprotno zakonu nije dostavila kopiju ugovora potpisanog s izdavačem Dnevno.hr-a.

Jedina informacija koju je ministarstvo dostavilo kao odgovor na zahtev FOI-a 23. oktobra, bio je dokument sa opštim opisom uslova za raspodelu bespovratnih sredstava pod „WWW kuponi za mala i srednja poduzeća”. Faktograf je istog dana ponovio zahtev, tražeći stvarne podatke, ali zasad nije dobio odgovor.

Faktograf je pisao i Evropskoj komisiji, obraćajući se portparolima zaduženim za dodelu sredstava Evropskog fonda za regionalni razvoj. Inicijativa za proveru činjenica je pitala da li je trošenje evropskih sredstava na mesta koja šire dezinformacije zakonito i da li države članice mogu da koriste sredstva za finansiranje ljudi koji šire dezinformacije i podstiču mržnju.

Evropska komisija je odgovorila da ne može da prokomentariše ovaj konkretni slučaj. Njihov službeni odgovor je istakao da je „borba protiv dezinformacija zajednički i dugoročni izazov s kojim se zajednički moraju suočiti sve institucije EU i države članice.”

Prema neslužbenim informacijama koje je Faktograf dobio od anonimnih izvora unutar institucija EU-a, u ovom slučaju ne može ništa da se uradi jer inicijalna pravila za raspodelu bespovratnih sredstava iz evropskih fondova nisu predvidela takvu situaciju. Niko pre toga nije mislio da će te odredbe morati da sadrže izričitu zabranu trošenja sredstava EU-a za širenje dezinformacija. Ako se uzme u obzir da je dopušteno sve što nije eksplicitno zabranjeno, ispada da hrvatska vlada nije zloupotrebila novac kada ga je dala portalu Dnevno.hr, s ciljem povećanja prihoda

Koristeći EU fondove za širenje neistina i teorija zavere čija svrha, između ostalog, uključuje i destabilizaciju Evropske unije, izgleda da je za Dnevno.hr i njegovog izdavača ponekad korisno „ugristi ruku koja te hrani”.

Promovisanje nacionalizma i mržnje preko balkanskih granica

Portal Dnevno.hr je deo medijske mreže koju je osnovao kontraverzni biznismen Majkl Ljubas, poznat po preuzimanju i bankrotu Elektropromenta, zagrebačke kompanije koja je u najboljim godinama imala preko 300 zaposlenih i skoro 15 miliona američkih dolara imovine. Ljubas je osnovao matičnu kompaniju portala Portal Dnevno d.o.o. 2010. godine, mnogo pre nego što je izraz „lažne vesti” ušao u modu. Rast svesti o uticaju dezinformacija kao glavne pretnje demokratiji nije uticala na njegovo poslovanje.

„Dnevno” znači „svaki dan” na hrvatskom, srpskom i bosanskom jeziku, a medijska kuća u vlasništvu Ljubasa takođe je uključila istoimene web portale u Srbiji i Bosni i Hercegovini.

Bosanski medijski servis za proveru činjenica Raskrinkavanje.ba poseduje bazu podataka koja beleži izvore dezinformacija koji utiču na zemlju sa preko 1500 unosa prikupljenih od novembra 2017. Prema ovim podacima, hrvatska (Dnevno.hr), bosanska ( Dnevno.ba) i srpska ( Dnevno.rs) verzija Dnevno-g šire dezinformacije o Bosni i Hercegovini, uključujući političke manipulacije, senzacionalistički sadržaj za klik-mamac za teorije zavere i promociju pseudonauke. Hrvatska verzija plasirala je većinu dezinformacija koje su proširene na različitim portalima sa 23 unosa, sledila je bosanska verzija sa 14 unosa i srpska verzija sa 3 unosa.

Prema Faktografu, sva tri portala su ozloglašena zbog podgrevanja nacionalizma i objavljivanja dezinformacija. Hrvatska verzija podstiče mržnju prema Srbima, dok u isto vreme srpska verzija podstiče mržnju prema Hrvatima, produbljujući jaz između naroda čije su države bile upletene u krvavi rat nakon raspada Jugoslavije 1992. Hrvatsko novinarsko društvo (HND) upozorilo je 2013. na štetu koju je portal Dnevno.hr naneo već polariziranom hrvatskom društvu. Predstavnik HND je izjavio:

Napadi i klevete tog portala i u manjoj meri štampani nedeljnik ‘7Dnevno’ protiv pojedinaca, udruženja i grupa koji se ne pridržavaju njihovih konzervativnih stavova desnice vraćaju naše društvo u devedesete i često svode kulturu javne komunikacije na nivo govora mržnje koji su koristili tabloidi Slobodni tjednik i Imperial tokom i nakon rata

Prava matična kompanija Portal Dnevno d.o.o. je otišla u stečaj i zatvoriena je 2019. Jedan od razloga zašto je Dnevno.hr bankrotirao su velike novčane kazne za plaćanje odštete ljudima koji su ga tužili zbog klevete nakon objavljivanja neistinitih i klevetničkih izjava. Međutim, tužitelji nisu mogli da dobiju odštetu jer je Ljubas već do maja 2017. prodao Dnevno.hr Mariji Dekanić, vlasnici digitalne marketinške agencije Logobox. Ona je bivša članica Hrvatske narodne stranke (HNS), mlađi partner Hrvatske demokratske zajednice (HDZ) u trenutnoj vladajućoj koaliciji. Dekanić je vlasnica kompanije Motus d.o.o., trenutnog izdavača portala Dnevno.hr, koji je primio sredstava iz Evropskog fonda za regionalni razvoj za redizajn portala.

Započnite razgovor

Molimo Vas da se Prijavite se »

Pravila korišćenja

  • Svi komentari se pregledaju. Pošaljite komentar samo jednom jer bi u suprotnom mogao biti prepoznat kao spam.
  • Molimo Vas da se prema drugima odnosite sa poštovanjem. Komentari koji sadrže govor mržnje, nepristojne izreke i lične uvrede neće biti objavljeni.