Da li vidite sve one jezike gore? Mi prevodimo članke Globalnih Glasova da bi svetski građanski mediji bili dostupni svima.

Saznajte više o projektu Prevođenja  »

Putin najavio plan da „zameni” Wikipediju

Tekst na ruskoj Wikipediji o ruskom predsedniku Vladimiru Putinu.

5. novembra, 2019, ruski predsednik Vladimir Putin je sazvao jezičko veće zemlje da raspravlja, kako je rekao u svom uvodnom govoru, „o borbi za ruski jezik.” Iako se veći deo razgovora odnosio na jezičke norme kod kuće, Putin je takođe naglasio važnost „sprovođenja efikasnog sistema podrške ruskom jezičkom okruženju u inostranstvu, na informacijskom, obrazovnom i humanitarnom nivou”.

Na isti način, Putin je predložio zamenu Wikipedije elektronskom verzijom Velike ruske enciklopedije, koja bi pružala „pouzdane informacije, predstavljene u prihvatljivom modernom obliku”. Putinove su reči izazvale burnu internet raspravu o tačnosti Wikipedije, i neophodnosti zamene koju predlaže ruska vlada.

Predsednikovi pozivi na rusku internet enciklopediju pojavili su se samo nekoliko dana nakon što je zakon „suverenog interneta” stupio na snagu 1. novembra. A u kontekstu neprekidnog kršenja interneta u Kremlju (koji uključuje nedavne zakone koji zabranjuju „lažne vesti”, „ekstremizam” i „nepoštivanje državnih vlasti” na mreži, kao i predloženi predlog zakona o kriminalizaciji internet „propagande o drogama”), izgleda da je ideja o razvoju digitalne enciklopedije koju je odobrila država još jedan pokušaj kontrole narativa na ruskom jeziku na mreži.

Pročitajte više: Pogledajte novi ruski „suvereni internet”

(na engleskom)

Velika ruska enciklopedija nije novost. Pokrenuta predsedničkim dekretom 2002. godine, njenih 35 tomova je objavljeno postepeno između 2004. i 2017., pod pokroviteljstvom Ruske akademije nauka. Digitalizovana verzija Velike ruske enciklopedije postoji od 2016. godine, a već se radi na planu proširivanja kao „zamena” za Wikipediju. Još u oktobru, ruska medijska grupa RBK je izvestila da je izdavačka kuća koja stoji iza Velike ruske enciklopedije izdvojila dve milijarde rubalja (preko $30 miliona dolara) za razvoj „domaćeg ekvivalenta” Wikipediji do kraja 2022. godine.

Za neke korisnike Twittera, vlasti koje demantuju Wikipediju bile su najbolja moguća nova vest za platformu: 

Ako Wikipedia nije bila dobra, ruske vlasti to ne bi pokušavale da zabrane, poznato je da oni lažu i iskrivljavaju istorijske činjenice. Ako Rusija pokušava da zabrani nešto što je najbolja preporuka za obične ljude. Carstvo zla vodi bitku protiv bilo kakvih manifestacija istine i dobra.”

– Vasya #Shiyes (@br020201), 5. novembra 2019. godine.

Advokat Ilija Novikov je izrazio uverenje da je Putinova osveta lične prirode:

Wikipedia o Putinu: Putin ima 67 godina, visok je 1,7 metara

Putin na Wikipediji: Bolje je zamijeniti je Velikom ruskom enciklopedijom u elektroničkom obliku.

– Ilya Novikov (@vertiporokh), 5. novembra 2019. godine.

Aleksej Navalni, istaknuti opozicioni aktivist i šef Fondacije za borbu protiv korupcije, bio je posebno kritičan prema projektu i njegovoj ceni. Tokom jednog od svojih redovnih prenosa uživo 7. novembra 2019., Navalni je rusku Wikipediju nazvao „trijumfom ruskog jezika i ruskog naroda,” ističući da je Putin poznat po tome što ne koristi internet (sav svoj posao obavlja na papiru) i zaključuje kako ruski predsednik ne razume Wikipediju, ili, po tom pitanju internet: 

Путин никогда не был в „Википедии“, он не знает, что это такое. Человек никогда не пользовался интернетом, он ни черта в этом не понимает и работает в окружении таких же валенков. Этот человек пытается сломать то, что он даже не создавал.

Putin nikad nije posetio stranicu Wikipedia, on ne zna o čemu se radi… [On je] čovek koji nikada nije koristio internet – Uopšte se ne razume u to i radi sa jednako neupućenim ljudima… Ovaj čovek pokušava da uništi nešto što nije stvorio.

S obzirom da je “zakon suverenog interneta” na snazi, Navalnijeva sumnja da vlasti nameravaju da „unište” Wikipediju nije u potpunosti nerealna. Kako je izvršni direktor Wikimedia.ru, Stanislav Kozlovski, rekao Gazeta.ru, ideja o „zameni” Wikipedije (kako je Putin to izrazio) je prilično dvosmislena:  

Не очень понятно, что значит – заменить «Википедию»?. Заблокировать? Этот нюанс не прояснен. В принципе? Мы только за то, чтобы источников становилось больше. Если же это подразумевает уничтожение всего остального, то не очень понятно. Вряд ли Путин имел ввиду последнее. Я надеюсь

Nije baš jasno – šta znači zameniti Wikipediju? Blokirati [je]? Ova nijansa nije razjašnjena. U globalu? Samo želimo da dobijemo više izvora.  Nije jasno da li to podrazumeva uništavanje svega ostalog. Malo je verovatno da je Putin tako mislio. Bar se nadam.

Pored toga, bilo bi teško nadmetati se sa ruskom jezičkom platformom Wikipedije, koja je sedma po broju članaka. Kao štoje Kozlovski istakao u komentarima za popularnu internet publikaciju Gazeta.ru, ruska Wikipedija već ima skoro 1,6 miliona članaka na mreži, dok Velika ruska enciklopedija sadrži samo oko 80 000 unosa koji su svaki od jedan do dva paragrafa. 

Upoređujući stavke na dve platforme, BBC-jev Ruski Servis je takođe utvrdio neke ključne razlike u sadržaju. Na primer, dok ruska Wikipedija ima mnoštvo informacija o statusu istospolnih brakova u različitim zemljama sveta, Velika ruska enciklopedija sadrži samo jedan članak o istospolnim partnerstvima (ne brakovima), i naglašava da oni nisu ni legalni ni podržani u Rusiji. 

U tom kontekstu, izgleda da je sprečavanje pristupa platformi najlakši način da se „zameni” Wikipedija. Ako se sprovede „zakon suverenog Interneta” kao što je planirano, vlasti će uskoro imati tehničku mogućnost da zabrane ono što smatraju nepoželjnim internet sadržajem. Presedan je već postavljen: tokom 2015. godine čuvar ruske internet stranice ruske vlade Roskomnadozor nakratko je blokirao pojedine članke iz Wikipedije o određenim vrstama opojnih droga.

Ipak, u izjavi za državnu novinsku agenciju TASSpredsednikov sekretar za štampu Dmitrij Peskov je insistirao na tome da zabrana Wikipedije ili ograničavanje pristupa veb lokaciji „ne dolazi u obzir”, uprkos činjenici da je reč o nepouzdanom izvoru: 

При всем уважении все-таки информация, опубликованная в “Википедии” и регулярно обновляемая в “Википедии”, никем не гарантируется, не гарантируется ее правильность и достоверность.

Uz dužno poštovanje, niko ne garantuje da su svi podaci objavljeni i redovno ažurirani na Wikipediji. Njihova tačnost i valjanost nisu provereni.

Neki bi možda tvrdili da je Peskov u pravu kada dovodi u pitanje pouzdanost Wikipedije. Uprkos poboljšanjima sistema provera i ravnoteža na platformi gde postaju oštriji prema izvorima tokom poslednjih godina, unosi mogu biti drastično različiti na svim jezicima. Na primer, dok Wikipedia na engleskom sadrži članak o „Pripajanju Krima Ruskoj Federaciji,” ruska stranica priča o „Pristupanju Krima Ruskoj Federaciji” (Присоединение Крыма к Российской Федерации) – razlika koja je i jezička i geopolitička.

S obzirom na model gužve na Wikipediji, malo je toga što platformu može zaštititi od pokušaja upotrebe stranica u političke ciljeve. Ranije ove godine, na primer, nezavisna veb stranica Meduza je izvestila da je Wikipedija blokirala grupu ruskih korisnika zbog uređivanja članaka kako bi uvrstili negativne opise opozicionih lidera i pozitivne opise lokalnih guvernera i njihovih projekata, pre lokalnih izbora.

Štaviše, poznato je da je ruska vlada sama uređivala Wikipediju. Godine 2014., @RuGovEdits — tweet upozorenje koje izdaje upozorenja svaki put kada se stranica Wikipedije uređuje s adrese IP ruske vlade — označio je izmene u vezi članka o spuštanju putničkog leta MH17 kompanije Malaysian Airlines, samo dan nakon pada u istočnoj Ukrajini. Dana 18. jula 2014., IP adresa koja je pripadala državnoj All-Russia Državnoj televizijskoj i radio-televiziji (VGTRK) izbrisala je tekst koji povezuje Rusiju sa raketnim sistemom Buk koji je oborio avion, prepisujući unos tako da odražava popularnu rusku teoriju zavere da je ukrajinska vojska oborila avion. 

Upoređivanje koje prati promene u članku Wikipedije na ruskom jeziku o padu leta MH17

Norveški programer je onda sastavio popis od 6.909 anonimnih izmena napravljenih na stranicama Wikipedije na ruskom jeziku sa IP adresa koje pripadaju ruskim državnim agencijama između 2003. i 2014. Međutim, s obzirom na to da je Wikipedija na ruskom peta po broju uređivanja (skoro 103 miliona), ručno uređivanje unosa koji bi odgovarao vladinom narativu bio bi nemoguć zadatak.

Zato se izgradnja Velike ruske enciklopedije kao alternativne „pouzdane” reference poziva na vlasti, jer one nastavljaju svoj napor za većom tehničkom i retoričkom kontrolom nad RuNet-om. Kako je poznati preduzetnik-inovator Georgi Vasiliev rekao nezavisnom listu Novaya Gazeta 8. novembra:

В «Википедии» нет главной редакции, человека, который своей властью правит чужой текст. Это не энциклопедия в обычном понимании. У одной статьи «Википедии» может быть сотня авторов, и все они равны в правах. Чтобы добиться изменений, ты должен убедить других соавторов. В этом смысле Большая российская энциклопедия — гораздо более управляемое издание.

Na Wikipediji nema redakcije, niti osobe koja bi mogla da upravlja drugim tekstom. Ovo nije enciklopedija u uobičajenom smislu. Jedan članak na Wikipediji može da ima stotine autora i svi imaju ista prava. Da biste napravili promene, morate da uverite ostale saradnike. U tom smislu Velika ruska enciklopedija je mnogo upravljivija publikacija.

U tom smislu, potez protiv Wikipedije odražava težnje ruske vlade za RuNet-om kojim se upravlja odozgo, a ne odozdo. Jednom rečju, internet „koji se bolje može podesiti”.

Započnite razgovor

Molimo Vas da se Prijavite se »

Pravila korišćenja

  • Svi komentari se pregledaju. Pošaljite komentar samo jednom jer bi u suprotnom mogao biti prepoznat kao spam.
  • Molimo Vas da se prema drugima odnosite sa poštovanjem. Komentari koji sadrže govor mržnje, nepristojne izreke i lične uvrede neće biti objavljeni.