Da li vidite sve one jezike gore? Mi prevodimo članke Globalnih Glasova da bi svetski građanski mediji bili dostupni svima.

Meksički radio-programi nisu isti bez novinarke Karmen Aristegui

La periodista mexicana Carmen Aristegui. Foto: Wikimedia.

Meksička novinarka Karmen Aristegui. Fotografija: Wikimedia.

Novinarka Karmen Aristegui, koja se smatra jednom od najuticnijnijih novinarki u Meksiku,  je ponovo dobila odkaz u radio-stanici Noticias MVS samo nakon nekoliko meseci zato što je otkrila veliki skandal u koji je umešan i tadašnji predsednik Meksika. 

Ovo nije privi put da je Aristegui izbačena sa programa nakon ispitivanja interesa moćnika u svojoj zemlji. 2011. godine mikrofon joj je isključen iz struje nakon što je prokomentarisala tvrdnje o alkoholizmu bivšeg predsednika Felipea Kalderona tokom svoje emisije [špa].

Ovih dana, Aristegui je razrešena svojih dužnosti nakon što je novembra 2014. godine objavila istragu, sprovedenu od strane meksičkih novinara, o troškovima takozvane  Kazablanke (Bele kuće) sadašnjeg predsednika Enrikea Penja Njieta iz Institucione revolucionarne partije. Istraga je otkrila potencijalni sukob interesa koji je uklučio prvu damu Angeliku Riveru, koja radi kao glumica za televizijsku kuću Televisa. Rivera je kritikovana zbog davanja neubedljivog objašnjenja izvora finansiranja koji joj je omogućio da kupi kuću koja vredi sedam miliona dolara i koja se nalazi  u ekskluzivnom delu Meksiko Sitija.

Luksuzna kuća se ne nalazi u vlasništvu predsednika ili njegove supruge, nego se nalazi u posedu građevinske kompanije Grupo Higa, preduzeća koje je blizu zaključivanja dogovora o unosnom poslu izgradnja pruge između DF-a i Kveretara. Kuća se, međutim, nalazi uz jednu od glumičinih rezidencija u istom predgrađu.

Aristegui je jedna od najuticajnijih i najcenjenijih u svojoj struci u Meksiku.Tokom svoje karijere je vodila nekoliko radio i televizijskih emisija. Tokom nekoliko godina njen šou na španskom jeziku CNN je emitovao u nekoliko zemalja Latinske Amerike. Osvojila je Nacionalnu nagradu za novinarstvo 2001. i 2005. godine. 2008 godine dodeljena joj je Nagrada Marije Murs Kebot na Univerzitetu Kolumbija. 2012. godine francuska vlada joj je uručila Legiju časti zbog odbrane slobode izražavanja i demokratije u svojoj zemlji. Međutim, firma u kojoj radi je smatra nepodesnom za to radno mesto.

MVS/Multivisión, kompanija-osnivač za koji je Aristegui radila nekoliko godina, je objavila da je Aritstegui dobila otkaz zbog neovlašćenog korišćenja imena firme od strane MexicoLeaks-a, novog medija koji je, iako ništa nije objavio, već trn u oku meksičke elite. Dva člana Aristeguine redakcije se pojavljuju u promotivnom spotu za MexicoLeaks u kom se logo MVS-a vidi. Novi izvor informacija, koji ima podršku medija koji su kritički nastrojeni prema vlasti poput magazina Proceso i Nezavisne organizacije meksičkih novinara Periodistas de a pie (Novinari na tlu), poziva ljude da podnesu anonimne prijave protiv korupcije i nedela.      

U poruci tokom svog jutarnjeg MVS programa Aristegui je nazvala neprihvatljivim otpuštaju iste one članove njene redakcije koji su bacili svetlo na ulaganje u nekretnine predsednika Penja Nieta.

13. marta je pozvala da se Danijela Lizirag i Irving Huerta, njeni saradnici i novinari, vrate na posao. MVS je odlučio da umesto toga i Aristegui uputi ultimatum i otpusti je sa posla. 

U ponedeljak 16. marta Aristegui je došla na posao kao i obično, ali je otkrila da je njen mikrofon isključen.

Aristegui tvrdi da je njeno otpuštanje napad na slobodu govora. MVS to opovrgava, tvrdeći da je to dokaz gubljenja poverenja. Kada je Aristegui poslednji put otpuštena, kompanija je tvrdila da je Aristegui prekršila etički kodeks. Shodno tome, čini se da će Aristegui imati problema da pronađe svoje mesto u medijskom prostoru.