Da li vidite sve one jezike gore? Mi prevodimo članke Globalnih Glasova da bi svetski građanski mediji bili dostupni svima.

Saznajte više o projektu Prevođenja  »

Srpski novinari razotkrili aplikaciju vladajuće stranke za manipulisanje komentarima čitalaca na sajtovima medija

Komentari sa pozitivnim glasovima na jednom članku na kurir.rs u kome predsednik hvali diplomce medicine.

Aktivisti vladajuće stranke u Srbiji, Srpske napredne stranke (SNS), prozvani „SNS botovima”, koristili su aplikaciju kako bi dodelili hiljade pozitivnih i negativnih glasova komentarima o člancima objavljenim na popularnim veb-sajtovima za vesti, Kurir i Espresso, sa ciljem da utiču na svest čitalaca, kako otkriva istraga Centar za istraživačko novinarstvo Srbije (CINS).

U jednom članku istrage objavljenom 4. septembra 2019. godine, novinarke Anđela Milivojević i Milica Šarić otkrile su da analiza izvornog koda mobilne aplikacije VotR2 pokazuje da je moguće dodati glasove za ili protiv komentara čitalaca, kako bi ih učinili vidljivijim za ostale korisnike.

Onlajn strategija SNS-a: botovi i trolovi

U okviru onlajn strategije vladajuće partije, članovi su dobili instrukcije da naprave lažne korisničke naloge sa kojih bi mogli da objavljuju pozitivne komentare o SNS-u i lideru ove stranke, predsedniku Aleksandru Vučiću, i negativne komentare i glasove na članke i komentare koji ga kritikuju.

Godine 2014, procurela je PowerPoint prezentacija koja je otkrila da je stranka pokušavala da uspostavi dominaciju u internet debatama, za šta je iznajmila 500 članova iz 80 lokalnih odbora stranke koji su trolovali kritičare i objavljivali komentare u korist Vlade i SNS-a.

CINS je istakao da je intervju sa bivšim članom vojske trolova SNS-a, objavljen 9. avgusta 2019. godine na portalu Južne vesti, dokazao da stranka nastavlja da koristi „organizovan sistem botova sa namerom da stvori lažnu sliku zadovoljstva trenutnom vladom”. Ispitanik, koji je želeo da ostane anoniman, ukazao je na to da su funkcioneri i zaposleni u državnim firmama primorani da se pridruže vojsci trolova, i da bi odbijanje moglo da ih košta posla.

Posledice? Naravno da ih ima. Uglavnom su članovi internet tima zaposleni u javnom sektoru i možete da zamislite kakve tu posledice mogu da budu. Prestanak radnog odnosa ili šta već – kaže ovaj bivši bot.

Prema drugom članku, administrator veb-sajta Južne vesti otkrio je da su komentari vezani za njegov intervju dobili više od 22 500 glasova, a svi dolaze sa iste mreže povezane sa jednom jedinom IP adresom koja je registrovana u sedištu SNS-a u Beogradu.

Otkriće mobilne aplikacije pokazuje da je stranka unapredila svoj arsenal onlajn oružja zbog šireg opsega i većeg intenziteta.

Analiza aplikacije dokazuje neposrednu povezanost sa vladajućom strankom

Ikona mobilne aplikacije VotR2 prema veb arhivu APKMonk.

CINS je tražio da stručnjak za digitalnu sigurnost, Jurre van Bergen, koji radi na Projektu za prijavljivanje organizovanog kriminala i korupcije (OCCRP), analizira kod aplikacije VotR2, koji je bio dostupan na Google Play prodavnici do januara 2019. godine. Međutim, ovaj kod se i dalje može naći na veb-sajtovima koji arhiviraju aplikacije, kao što je APKMonk, što stručnjacima omogućava da ih analiziraju. Van Bergen je zaključio da je „VotR2 posebno dizajnirana za manipulaciju komentara posredstvom opcije glasanja”.

Analiza koda je pokazala da korisnici, nakon instaliranja aplikacije na mobilnom telefonu, moraju potvrditi svoju lozinku. Od tog trenutka, aplikacija radi u pozadini dok je telefon aktivan, šaljući pozitivne i negativne glasove veb-sajtovima kao što su Kurir i Espreso. Aplikacija se restartuje kada i telefon, i nastavlja da prima uputstva od stranke vezana za glasanje, bez učešća vlasnika telefona. Svakih šest sekundi šalje glasove na listu linkova ka komentarima koje dobija daljinski.

Analiza koda aplikacije pozitivnih i negativnih glasova pokazuje da je kontrolisana sa servera sa određenom IP adresom, 77.46.148.99, koja je od marta 2016. godine registrovana na ime Srpske napredne stranke. U registru se javlja njen naziv i adresa njenog sedišta u Beogradu (Palmira Toljatija 5).

SNS nije hteo da daje komentare CINS-u.

Van Bergen i drugi stručnjaci kojima se CINS obratio smatraju da su pomenuti veb-sajtovi primali ove komentare kao da su bili poslati sa mobilnih aplikacija Kurir i Espreso.

Nemanja Nenadić, iz organizacije za antikorupciju Transparentnost Srbija, rekao je CINS-u da je cilj manipulisanja komentarima korisnika da se zavaraju čitaoci, lažno predstavljajući glas „neutralnog sunarodnika”.

Na taj način želi da se kreira utisak šta misli većina, šta je društveno poželjno opredeljenje. Pretpostavljam da sve to ima na kraju krajeva nekog efekta na birače, jer inače ne verujem da bi se vladajuća partija, i verovatno neke druge u manjoj meri, shodno finansijskim mogućnostima, ne bi se toliko trudili da to rade.

Da li su internet stranice medija uključene u prevaru?

Stručnjaci s kojima je CINS razgovarao smatraju da nivo pristupa sajtovima Kurir i Espreso koji SNS aplikacija ima, može da se postigne na samo tri načina: (1) dobivši privilegovani pristup od strane vlasnika sajtova, (2) hakujući zvanične mobilne aplikacije ovih medija i (3) zbog niskog nivoa zaštite sajtova koji dozvoljava manipulaciju.

Tanja Maksić, potpredsednica Asocijacije onlajn medija, rekla je da bi bilo „potpuno nemoralno” i „neprihvatljivo” da mediji omoguće vladajućoj partiji direktan pristup aplikaciji.

Predstavnici oba onlajn medija, kontaktirani od strane CINS-a, odgovorili su da ne omogućuju direktan pristup nikome, a jedan od njih je i nagovestio da njegov tehnički tim ne odbacuje mogućnost da je veb-sajt bio hakovan.

Stručnjak za sigurnost van Bergen izjavio je da nisu nađeni dokazi hakovanja. Prema njegovoj izjavi za CINS, kontroverzna aplikacija koristi legitimnu funkciju veb-sajta API koji omogućava glasanje na komentarima. „Međutim, nisu uveli adekvatne sigurnosne mere koje bi sprečile manipulaciju pozitivnim i negativnim glasovima”, zaključio je.

Kurir i Espreso sada pripadaju jednoj od najvećih medijskih kompanija na Balkanu, Adria Media Group. U januaru 2019. godine, Adria je postala vlasništvo Igora Žeželja, vlasnika portala Mondo. Pre ovoga, Mondo je podneo evaluaciju Komisiji za zaštitu konkurencije (antimonopolska institucija Srbije) u kojoj procenjuje da ova dva veb-sajta pokrivaju 16,4 % tržišta u kategoriji onlajn portala Srbije.

Kako navodi CINS, Kurirovi članci dobijaju i do 10 puta više komentara nego članci veb-sajta njegove glavne konkurencije, Blica.

Iskutvo drugih srpskih veb-sajtova, kao što su Južne vesti, pokazuje da vesti vezane za aktuelni režim dobijaju većinu komentara i glasova. „Osetljivi su na bilo koji novi članak koji kritikuje Vladu, i takvi članci dobijaju najviše reakcija”, objasnila je glavna urednica, Gordana Bjeletić. Izjavila je, takođe, da broj pluseva i minusa nije povećao stvaran broj poseta njihovim sajtovima. Po njenom mišljenju, stranka to ne bi radila, da nema nekog efekta „pošto je njihov cilj da utiču na ljude, naročito na neodlučne građane, koji žele da vide mišljenja drugih o određenim temama”.

Nenad, predstavnik organizacije Transparentnost Srbija, dodao je da, ukoliko sajtovi za vesti daju privilegiju glasanja političkoj partiji, treba to da prijave kao „posebnu vrstu besplatne usluge”, koja se računa kao donacija datoj partiji.

Nijedan od ova dva popularna sajta nije objavio članke niti kolumne u vezi sa istragom CINS-a.

Započnite razgovor

Molimo Vas da se Prijavite se »

Pravila korišćenja

  • Svi komentari se pregledaju. Pošaljite komentar samo jednom jer bi u suprotnom mogao biti prepoznat kao spam.
  • Molimo Vas da se prema drugima odnosite sa poštovanjem. Komentari koji sadrže govor mržnje, nepristojne izreke i lične uvrede neće biti objavljeni.