Da li vidite sve one jezike gore? Mi prevodimo članke Globalnih Glasova da bi svetski građanski mediji bili dostupni svima.

Saznajte više o projektu Prevođenja  »

Kako je stranica za vesti koju finansira Mađarska pomogla lažnoj vesti da proputuje od Slovenije kroz Grčku do Severne Makedonije

Dijagram koji prikazuje put koji priča prolazi kroz više zemalja, i tvrdi da je EU podmitila premijere Grčke i Severne Makedonije. Slika od novinske agencije Meta.mk, CC-BY. (Slovenija Demokratija, Ponovno objavljeno jul 2018, Nova 24TV; Vlasničke veze; Vlasnici medija povezani sa Orbanom: Peter Scatz, Agnes Adamik – Mađarska; Vlasničke veze; Republika onlajn; Exprs.mk; JABH – Ponovno objavljivanje 2018; Prevođenje Ponovno objavljivanje jul 2018; Facebook grupe; Promocija unapređenih društvenih medija jul 2019; Ponovno objavljivanje jul 2018; www.media24.mk; Severna Makedonija; Manipulacija: Pogrešno citiranje jul 2018 – OEMA, Grčka)

Ovaj članak se prvobitno pojavio na stranici novinske agencije Meta.mk, projektu Fondacije Metamorfosis. U nastavku je objavljena uređena verzija kao deo sporazuma o deljenju sadržaja.

U julu 2019., makedonski društveni mediji su bili preplavljeni linkovima na članke od pre godinu dana u kojima se tvrdi da su premijeri Severne Makedonije i Grčke, Zoran Zaev i Aleksis Cipras svaki primili milijarde evra mita da bi potpisali Prespanski dogovor.

Prespanski dogovor je postignut u junu 2018. godine, i okončao je 27-ogodišnji spor između dva suseda. Makedonija je prihvatila da promeni ime u Severna Makedonija, a u zamenu Grčka je obećala da se neće protiviti pristupanju Severne Makedonije NATO-u i Evropskoj Uniji (EU). I makedonski i grčki nacionalisti su se godinama protivili ovom dogovoru, za koji smatraju da je izdajnički i da je u suprotnosti sa nacionalnim interesima.

Iako je članak o primanju mita od strane EU objavljen pre godinu dana, nedavno se ponovo pojavio u Severnoj Makedoniji najverovatnije na talasima napetosti zbog nedavnog političkog skandala u kome su javni tužioci navodno uzimali mito od službenika protiv koji se istražuje korupcija.

Brzim proveravanjem informacija u Severnoj Makedoniji ušlo se u trag izvoru članka o primanju mita od EU i otkriven je složeni put dezinformacija koji se proteže kroz najmanje četiri zemlje.

Lažna tvrdnja je prvo iznesena u priči koju je obljavila slovenačka veb stranica Demokracija.si 9. jula 2018., a tu priču je ponovo objavila Nova24TV, takođe slovenačka medijska kuća. Obe su deo slovenačke medijske mreže koja je primila sredstva od strane poslovnih ljudi povezanih sa mađarskim premijerom Viktor Orbánom. Poznato je da su njihove uređivačke politike usko usklađene sa stavovima desničarke Slovenske demokrstske stranke, na čelu sa Janez Janšom, koji je takođe i saveznik Orbána u Evropskoj narodnoj stranci.

Članak objavljen na Demokracija.si, pod naslovom “Ovako Levica obavlja posao: Zaev je prodao Makedonce za milijardi evra” a sastoji se od samo dva paragrafa, i tvrdi da su Zaev i Cipras primili mito od EU da potpišu Prespanski dogovor. Kao izvor navodi Proto Thema, ugledne grčke centralne desničarske novine.

Proto Thema je zaista objavila članak u novinama 6 jula 2018, u kojem se citira grčki poslanik Dimitris Kamenos koji je izjavio da će EU kao nagradu za potpisivanje dogovora, dati Severnoj Makedoniji milijardi evra, a Grčkoj projekte i ulaganja u vrednosti od bilion evra.

U članku je jasno naglašeno da se radi o mogućim ulaganjima u ove dve zemlje, a ne o ličnim podmićivanjima njihovih premijeras.

Evo šta piše u članku na Demokracija.si:

Potem ko sta grški premier Aleksis Cipras in makedonski premier Zoran Zaev dosegla dogovor o novem imenu Makedonije (Republika Severna Makedonija), so se vsi spraševali, kako to, da ste se tako hitro dogovorila o nečem, ki je že 27 let jedro spora. Grški časnik Proto Thema zdaj piše, da sta bila premierja podkupljena.

Cipras in Zaev, oba deklarirana in zadrta levičarja, sta svoj narod prodala za denar. Po pisanju Proto Theme bo Makedonija v obliki projektov in naložb od EU prejela 30 milijard evrov (trije makedonski bruto domači proizvodi), Grčija pa neverjetnen bilijon evrov.

Nakon što su grčki premijer Aleksis Cipras i makedonski premijer Zoran Zaev postigli dogovor o novom imenu Makedonije (Republika Severna Makedonija), svi su se pitali kako su se tako brzo mogli dogovoriti o nečemu što je u središtu spora koji traje 27 godina. Grčki list Proto Thema sada piše da su premijeri podmićeni.

Cipras i Zaev, obojica tvrdi i konzervativni levičari, prodali su svoj narod za pare. Kako piše Proto Thema, Makedonija će od EU dobiti 30 milijardi evra (suma koja je tri puta veća od makedonskog bruto domaćeg prihoda) kroz projekte i ulaganja, dok će Grčka dobiti neverovatnih bilion evra.

Desničarski mediji u Makedoniji šire optužbe

Prvi distributer vesti u Severnoj Makedoniji koji je objavio takav članak je Javno.mk, koji je doslovno preveo članak Demokracija.si i dodao ne baš lepu sliku Zaeva. Ovaj članak je naveden kao izvor od strane nekoliko desničarskih medija u Makedoniji i nekih poznatih ličnosti jula 2018. godine, i opet godinu dana kasnije, jula 2019.

Izveštaj GLOBSEC-a kojim je otkriveno da Javno.mk podmeće dezinformacije. Foto novinske agencije Meta.mk, CC-BY.

Istraživački rad pod naslovom “Od bojnog polja na internetu do gubljenja poverenja? Opažanja i navike mladih u osam evropskih zemalja” koji je uradio tim stručnjaka iz Praga GLOBSEC, objavljen oktobra 2018. godine, označio je Javno.mk kao primer “internet stranice za dezinformacije” na makedonskom onlajn prostoru (st. 16). Web stranica Javno.mk nema impresum* i ne zna se ko je njen vlasnik.

Na članak sa Javno.mk su se pozvale ostale stranice sa vestima u Severnoj Makedoniji za koje se smatra da su glasnogovornici desničarske narodne stranke VMRO-DPMNE, kao što su Republika i Express.mk. Članak je skinut sa stranice Republika ali ostaje zabeleženo da su ga objavili na Daily.mk agregatoru.

U maju 2018. godine, istraživačke stranice BIRN i OCCRP su otkrile da su mađarski vlasnici pomenutih slovenačkih internet stranica kupili i Republiku i druge društvene medije u Severnoj Makedoniji otprilike u isto vreme kada su investirali u Sloveniji.

Priča se opet pojavljuje godinu dana kasnije

Analiza koju je uradio CriThink.mk, inicjativa za proveru činjenica iz Severne Makedonije, konstatuje da je stara priča o podmićivanju podeljena na nekoliko Facebook grupa. “Postovi u ovim grupama, koje imaju nekoliko hiljada članova, dobili su nekoliko desetina lajkova, komentara, i još više deljenja. Mnogi od komentara su vrlo negativni, uključujući uvrede i govor mržnje,” navodi se u izveštaju.

Slike nekih od postova u grupi namenjenoj “patriotskoj” makedonskoj publici koja promoviše lažnu tvrdnju koja je napravjena još pre godinu dana kojom ocrnjuje premijera Zorana Zaeva. Foto novinske agencije Meta.mk News Agency, CC-BY.

Ono što se objavljuje na ovim grupama, sa imenima kao što su Здраво Македонијо! Makedonski Nacionalni Interesi, i ГОРДОСТ Е ДА СИ МАКЕДОНЕЦ (Ponos “u” tome što sam Makedonac, u labavom prevodu) nastoje da se vrte oko neprijateljstva prema aktuelnoj vladi, podrške opozicionoj stranci VMRO-DPMNE, nacionalizma. Priče sa sumnjivih internet stranica se često ponovo objavljuju u ovim grupama.

Pored mnogo korisnika Facebooka koji su podelili link na svojim ličnim profilima, bar jedan predstavnik onlajn medija, Media24.mk, je ponovo objavio doslovnu kopiju članka sa Javno.mk od pre godinu dana, od 14 jula 2019. godine. Ova stranica nema ni impresum niti se zna vlasnik.

* Impresum predstavlja zakonsku obavezu da se na određenom štampanom delu obavezno naznači ime izdavača i urednika koji su odgovorni za sadržinu tog dela, Prim.Prev

Započnite razgovor

Molimo Vas da se Prijavite se »

Pravila korišćenja

  • Svi komentari se pregledaju. Pošaljite komentar samo jednom jer bi u suprotnom mogao biti prepoznat kao spam.
  • Molimo Vas da se prema drugima odnosite sa poštovanjem. Komentari koji sadrže govor mržnje, nepristojne izreke i lične uvrede neće biti objavljeni.