Da li vidite sve one jezike gore? Mi prevodimo članke Globalnih Glasova da bi svetski građanski mediji bili dostupni svima.

Saznajte više o projektu Prevođenja  »

Kineska novinarska kriza predstavlja pretnju demokratijama, kaže organizacija za nadgledanje medija

(Kineska potraga za redom u medijima u novom svetu) Slika od RSF-a.

Članak koji sledi, napisala je Dženifer Kriri i objavljen je u Hong Kong Free Press-u 25. marta ove godine. Izmenjena verzija se ponovo objavljuje na stranici Globalnih Glasova, na osnovu sporazumu o partnerstvu.

Kineska kriza u borbi za slobodu štampe predstavlja direktnu pretnju demokratijama u svetu, kako se navodi u izveštaju organizacije za nadgledanje, Reporteri Bez Granica (RBG), koji je objavljen 25. marta 2019. godine.

U izveštaju pod naslovom “Kineska potraga za redom u medijima u novom svetu”, na 52 stranice, opisuju se načini na koje je Peking pokušavao da izvrši svoj politički uticaj na međunarodne medije da bi sprečio kritike i negativno izveštavanje – od izvoza svog modela cenzure autokratskim državama do ućutkavanja disidenata putem zastrašivanja.

“Svrha ovog izveštaja je da proizvede reakcije,” kako je izjavio Cédric Alviani, direktor RSF biroa za istočnu Aziju za HKFP. “To je samo vrh ledenog brega kineskog uticaja na medije širom sveta. To je zabrinjavajuće.”

Izveštaj osuđuje kineskog predsednika Ksi Džinpinga kao “neprijatelja demokratije, univerzalnih vrednosti, ljudskih prava i slobode medija.”

“U duhu pekinškog režima, novinari nisu zamišljeni da budu protiv-moći, nego da služe propagandi država,” rekao je Kristofer Deloir, generalni sekretar RSF-a. “Ako se demokratije ne usprotive, propaganda na ‘kineski-način’ će postepeno osvojiti svetske medije, i takmičiće se sa novinarstvom kakvim ga poznajemo.”

U odeljku o Hong Kongu, RSF navodi da je sloboda medija u gradu ugrožena, i navodi veze između vlasnika medija Hong Konga sa političarima sa kopna, pretnje od strane nadležnog tela za komunikacije da se uskrate medijske dozvole, kao i prodaja novina na engleskom jeziku, Jutranji list Južne Kine, kineskom internet trgovačkom preduzeću Alibaba 2016. godine.

Navodi se da je nakon kupovine “…oko 30 zaposlenih odmah otišlo. Njih su brzo zamenili novinari koji su imali reputaciju da su poslušni ili pro-Peking orijentisani, i nije trebalo dugo da se njegova uređivačka politika promeni.”

Uključivanje međunarodne publike

RSF je objavio da Kina izvozi svoj model za medije u druge zemlje u pokušaju borbe protiv “neprijateljskih zapadnih snaga,” koje su identifikovane kao stanice koje ne pokrivaju zemlju u dobrom svetlu.

Izveštaj navodi državni kanal Kineska Globalna Televizijska Mreža (CGTN), koji emituje informativne emisije u 140 zemalja, i Kineski Međunarodni Radio, koji emituje program na 65 jezika, kao dokaz globalnih medijskih ambicija te zemlje.

Takođe je rečeno da je Kina intenzivno ulagala u afričke zemlje u pokušaju da proširi svoj uticaj na medije, posebno kroz kineske državne programe kao što je Afrika koji izbegava kritičko izveštavanje o Pekingu.

RSF je dodao da je Peking pozvao najmanje 3.400 stranih novinara iz 146 zemalja na raskošna putovanja na seminare u Kinu da bi osigurali povoljnu pokrivenost.

‘Politika trojanskog konja’

U izveštaju se tvrdi da je Peking sproveo “politiku trojanskog konja” kako bi ubacio propagandne dodatke u strane publikacije, od kojih su neki Wall Street Journal i Daily Telegraph.

China Watch, dodatak na engleskom jeziku o trošku države, je navodno ubačen u 30 glavnih dnevnih novina u tiražu od 13 miliona primeraka – od kojih je 1,7 miliona u New York Times-u i 6,6 miliona u Mainichi Shimbun-u.

Ispod je mapa koja prikazuje globalni doseg sponzorisanog dodatka “China Watch” (preko Twitter korisnika @Fenella Sung koja kaže: “China Daily, državne novine na engleskom jeziku, sklopile su ugovore s najmanje 30 stranih novina – uključujući NY Times, WSJ, WP & UK Telegraph – da izdaju dodatke od 4 ili 8 stranica pod nazivom China Watch, koji će se pojaviti jednom mesečno.”):

Ostale metode uticaja koje je naveo RSF uključuju velika ulaganja zemlje u strane medije, kao što je trošenje 3,3 milijarde eura na sticanje deonica u raznim evropskim medijima.

U oktobru 2018. godine investiciona kompanija H&H Group iz Nju Jorka, koja je povezana sa TV Phoenix TV u Hong Kongu koju kontroliše Peking, kupila je meksičku radio stanicu XEWW 690, koja može da se čuje sve do južne Kalifornije – područje sa velikom kineskom dijasporom – s namerom da utiče na zajednicu, navodi RSF.

Pored toga, NVO je saopštila da se platformama društvenih medija preti da će biti isključene sa kineskog tržišta ako se ne pridržavaju praksi cenzure u zemlji, pozivajući se na američki tehnološki gigant Apple, koji je 2018. godine podlegao pritisku vlade uklanjanjem 25.000 aplikacija za “ilegalno” kockanje iz njegove kineske prodavnice.

U izveštaju se pozivaju medijske kuće u demokratskim zemljama da se zaštite od širenja kineskog uticaja tako što će javno identifikovati akcionare i sadržaje koje postavljaju na kineskom jeziku, kao što je ABC-jev AustraliaPlus.cn.

Započnite razgovor

Molimo Vas da se Prijavite se »

Pravila korišćenja

  • Svi komentari se pregledaju. Pošaljite komentar samo jednom jer bi u suprotnom mogao biti prepoznat kao spam.
  • Molimo Vas da se prema drugima odnosite sa poštovanjem. Komentari koji sadrže govor mržnje, nepristojne izreke i lične uvrede neće biti objavljeni.