Da li vidite sve one jezike gore? Mi prevodimo članke Globalnih Glasova da bi svetski građanski mediji bili dostupni svima.

Ruske novine upozoravaju čitaoce o ruskim televizijskim mrežama

Image edited by Kevin Rothrock.

Sliku uredio Kevin Rothrock.

Kada ljudi razmišljaju o ruskim nezavisnim medijima, ne pomisle često na Jakutsk, glavni grad Republike Sakha, koji se nalazi 450 kilometara južno od Arktičkog kruga. Ali u tim novinama u Jakutsku se pojavila kritika pro-Kremlj medija koja se masovno proširila po ruskom internetu.

27 maja, profesorka ekonomije po imenu Tuyara Gavrilyeva je podelila na Facebooku fotografiju TV programa u njenim lokalnim novinama, “Yakutsk Vechernii” (Veče u Jakutsku). Na slici, iznad televizijskog programa za stanicu “NTV,” list je dodao upozorenje čitaocima. Ovako je ono glasilo:

Будьте осторожны! В информационных передачах ТВ часто допускаются искажения и ложные сведения. Чаще других в этом замечены телеканалы НТВ и Россия.

Upozorenje! Informativne emisije na TV-u često sadrže iskrivljene i lažne informacije. To se vrlo često dešava na mrežama NTV i Rossiya.

Ova informacija je na Facebooku podeljena skoro 1,500 puta, a slika hiljade puta ponovo objavljena i prosleđena na Twitteru.

Jedne novine iz Jakutska su objavile upozorenje o tome kako nacionalna mreža često laže.

Gavrilyeva je rekla internet stranici vesti TJournal da nije sigurna koliko dugo Veče u Jakutsku upozorava čitaoce o opasnostima gledanja kanala vesti, ali se sigurno može pretpostaviti da se upozorenje počelo pojavljivati nešto posle 4 marta 2016. godine, kada je NTV emitovao klevetnički istraživački izveštaj pod nazivom “Dužnici američkog Stejt departmenta.”

Kontraverzni dokumentarac na NTV je ciljao nekoliko popularnih medijskih kuća širom ruskih takozvanih “regija,” gradova daleko od “centra” zemlje u Moskvi i St. Petersburgu. Stanica se namerila na one koji su primili kredit od Kreditnog fonda za razvoj medija (danas poznat kao Investicioni fond za razvoj medija), koji je primio sredstva od filantropa Džordža Sorosa, čije su Fondacije Otvorenog Društva i Fondacija za pomoć, zabranjene u Rusiji.* (Novembra 2015. godine, ruski državni tužilac je proglasio da su ove organizacije “nepoželjne.”) NTV istraga je optužila Veče u Jakutsku, zajedno s nekoliko drugih medija, zato što su promenili uređivačku politiku po narudžbi iz Kreditnog fonda za razvoj medija (što NTV izjednačava s američkim Statejt departmentom, u slabo objašnjenoj teoriji zavere).

Odmah pošto je dokumentarac emitovan, predstavnici četiri medija, uključujući i direktora izdavačke kuće koja je na čelu Veče u Jakutsku, je podneo žalbu ruskom Odboru za štampu, samostalnom javnom odboru kojem novinari mogu da podnesu pritužbe i da reše “sporove oko informacija.” 12 maja, Odbor za štampu je objavio svoje nalaze u vezi s NTV izveštajem, gde je emitovanje nazvao “netačnim” i “klevetničkim.” Odbor za štampu je objavio i poduži osvrt od strane profesora za medije i komunikacije, gde se tvrdi da je NTV otišao toliko daleko da je “iskrivio” i sam žanr istraživačkog novinarstva.

Kada je program prvi put emitovan na NTV, Leonid Nikitinsky, član Predsedničkog odbora za civilno društvo i ljudska prava, je napisao recenziju u listu Novaya Gazeta, gde je izjavio da su NTV novinari koristili sumnjive načine prikupljanja informacija, koje su zatim uredili i izvadili iz konteksta. Nikitinsky se takođe osvrnuo na osnovne premise NTV emisije, koji podrazumeva da ako dobijete kredite od stranih investitora to predstavlja opasnost za nezavisnost medija. Prema Nikitinskyem, pad zajmova i rast direktnog finansiranja iz institucija pod kontrolom države je poguban za rusko novinarstvo:

По практике выходит, что на кредиты (без разницы, чьи) создаются хорошие медиа, а если по-российски на шару — тогда унылое … (ну, вы понимаете). И в условиях кризиса, когда у правительства вдруг является нужда обсудить с гражданским обществом не самые популярные меры, ясно становится, что площадки СМИ разрушены пропагандой или вот этой халявой.

U praksi, krediti (nije važno čiji) stvaraju dobre medije, ali ako je u pitanju samo besplatan ručak u ruskom stilu, onda je rezultat neki smrdljivi komad … (dobro, znate na šta mislim). I u vreme krize, kada država odjednom treba da raspravlja o ne baš popularnim merama s civilnim društvom, postaje jasno da je medijska sfera uništena od strane propagande i ovih darova.

Ranije ovog meseca, ruska Centralna Kuća Novinara je proglasila Veče u Jakutsku za jednog od deset najboljih novina u zemlji. Prema pisanju web stranice tog lista, on se rasproda u oko 43,000 primeraka, a posluje od 1994. Ovaj list ne prima državno ili opštinsko finansiranje i tvrde da su “potpuno autonomni, samoodrživi i nezavisni.”

* Napomena čitaocima: Institut Otvorenog Društva finansira RuNet Echo.