- Global Voices na srpskom - https://sr.globalvoices.org -

Mađarska: Zbogom, Malev!

Kategorije: Istočna & Centralna Evropa, Mađarska, Ekonomija i poslovanje, Građanski mediji, Međunarodni odnosi, Prava, Putovanja, Vlade

Malév [1], mađarska državna zrakoplovna tvrtka osnovana 1946., prestala je sa radom 3. februara 2012 zbog bankrota. Zaposlenici zrakoplovne tvrtke su obavješteni o zatvaranju samo jedan sat unaprijed, sudeći po novinskim izvještajima [2] [hu]. Putnici su pak ovu vijest otkrili u trenutku čekiranja u zračnoj luci Budimpešta Liszt Ferenc.

Premda je loša financijska situacija kompanije bila poznata u javnosti, Mađari su ostali šokirani ovom vješću jer su postojali planovi za spašavanje Maleva [3] oko kojih se pregovaralo zadnjih par tjedana. Razlog ovakvoj sudbini smatra se loše financijsko upravljanje. Europska komisija je u januaru procijenila kako je čak i državna financijska pomoć između 2007. i 2010. bila nezakonita [4] . Prevagnulo je izgubljeno povjerenje poslovnih partnera i u petak su zrakoplovne luke u Dublinu i Tel Avivu odbile odobriti polijetanje [5] zrakoplovima Maleva.

Reklamni spot Maleva, muziku komponirao Gábor Presser

Zadnji Malev zrakopolov sletio je iz Helsinkija u Budimpeštu u petak u 08:46 UTC (09:46 ujutro u Mađarskoj), kako javlja blog A REPÜLÉS Szakmai [6] (Blog za zrakoplovne profesionalce). Riječi koje je pilot pritom izgovorio kontrolorima leta su mađarski netizenovci proslijedili mnogim video i zvučnim stranicama:

Pilot: U ime posljednje posade leta Maleva zahvaljujemo vam na dobroj suradnji kroz više desetaka godina. Vidimo se.
Kontrola leta: Mi se također vama zahvaljujemo i želimo dobar odmor, nadamo se da ćemo se opet sresti.
Pilot: I ja se nadam, pod nekim drugim imenom.

U petak navečer se 14 zrakoplova Malev vratilo svojim iznajmljivačima ILFC u zrakoplovnu luku u Irskoj, kako javlja AIRportal.hu [7] [hu]. Pogledajte ovdje fotografije Malev zrakoplova [8] koje je napravio Malcolm Nason u zračnoj luci Shannon u Irskoj.)

Pilot Csaba Demeter , jedan od pilota koji su vratili zrakoplove, podijelio je svoju priču na Facebook-u [9] [hu]:

[…] Oko ponoći smo stigli u EINN [šifra zračne luke Shannon u Irskoj], sletjeli smo i fino jedan za drugim provozali pistom i na ovaj način odali počast prošlom vremenu. Zaustavili smo se jedan iza drugoga, na uzletnim pistama, na parkirnim mjestima, izgasili motore i svijetla, naši zrakoplovi su ostali u mraku. To je bio grozan osjećaj, MORALI SMO IH OSTAVITI. Nadali smo se da ćemo ćuti poziv [koji kaže] DOĐITE KUĆI SA ZRAKOPLOVIMA ovo je samo ružan san ili loša šala. Ali, to se nije dogodilo. OSTALI SU TAMO. Svi oni. 🙁 […]

Ljudi su razmjenili mišljenja o tužnoj sudbini nacionalnog prevoznika. Csabina sjećanja na blogu Fékszárny [10] [hu] najbolje govore što je Malev predstavljao stanovnicima ove male srednjoeuropske zemlje:

Puno sam letio sa njima, imam i dobra i loša iskustva. Neću o njima govoriti jer nema nijednog kojeg smatram posebnim. Razlog zašto sam volio letjeti Malevom i zašto su uvijek uživali prednost pred drugima je taj što su bili NAŠI. Nakon dugog boravka od kuće oni su bili prvi znakovi povratka kući. Bijelo-plava slika sa mađarskom trobojnicom, pozdrav na vratima i mađarske novine. Uglavnom sam provodio 2-3 tjedna izvan zemlje i to ne u gradovima i ugodnim hotelima, već u pustinjama i drugim fantastičnim mjestima. Povratak kući je uvijek bio radostan i prvi znak povratka je bila posada leta Malev. Nakon dugog i zamornog putovanja moje oči su se napunile suzama pri sljetanju u Ferihegy [zračnu luku]. Imao sam jako loš osjećaj gledajući slike i čitajući novosti na internetu. Nadajmo se da nije sve izgubljeno, bilo bi lijepo opet vidjeti crveno-bijelo-zelene zrakoplove.
Csaba

Državna zračna kompanija je, kako piše blog Véleményvezér [11] [hu], “dospjela u savršenu oluju” mađarskih ekonomskih kretanja:

[…] Malev je uletio u savršenu oluju iz ovih razloga: trebao je preživjeti gotovo desetljeće ekonomske stagnacije i gotovo desetljeće lošeg upravljanja; istovremeno su obadvije pojave pojačavale jedna drugu. Nije preživio i ovo je samo još jedan čavao u mrtvačkom sanduku naših snova i iluzija o vodećoj poziciji Budimpešte i Mađarske u regiji.

Dok se ne osnuje nova mađarska državna zrakoplovna tvrtka piloti “virtualne Malev mađarske zrakoplovne kompanije [12]” će, kako javlja [13] [hu] novinska stranica Origo, nastaviti “letjeti [14]” sa pozivnim znakovima Maleva.

Minijatura i slika prikazuju zrakoplov Malev, korisnik Flickr-a hugovk [15] (CC BY-NC-SA 2.0).