Da li vidite sve one jezike gore? Mi prevodimo članke Globalnih Glasova da bi svetski građanski mediji bili dostupni svima.

Rusia: Otvoreno pismo reportera osvetljava zabrinutost zbog TV cenzure

Na većini ruskih televizijskih kanala cenzura je oduvek bila prisutna, ali nedavno otvoreno pismo reportera REN televizije pokazuje kako i ono malo preostalih ostrva medijske slobode može biti zbrisano cunamijem političke paranoje. 

Pismo (ru) napisano od strane zaposlenih u informativnom servisu REN televizije, pojavilo se na internet stranici protiv pro-vladinog političara Vladimira Ryzhkova. U njemu se optužuje menadžment REN TV-ija, jednog od najvećih privatnih kanala u Rusiji za formiranje crne liste opozicionih lidera i izbegavanje tema koje se odnose na ljudska prava i socijalne probleme:

Censorship Causes Blindness. Image by Flickr user Andreia Bohner (CC BY 2.0).

Censorship Causes Blindness. Image by Flickr user Andreia Bohner (CC BY 2.0).

Уже составлены «черные» списки политиков, которых запрещено показывать. Среди них такие известные деятели оппозиции как Борис Немцов и Гарри Каспаров. Запрещена всякая критика «Единой России» и ее лидеров. Кардинально изменилась вся информационная политика канала. Вместо репортажей о социальных проблемах, борьбе правозащитников и произволе чиновников эфир занят криминальными новостями,  сообщениями об успехах «силовиков» и «заказными» сюжетами, восхваляющими губернаторов и депутатов.

Oni (menadžment REN TV-ija) su kreirali crnu listu političara za koje je zabranjeno pojavljivanje na televizije uključujući i poznate opozicione lidere kao što su Boris Nemtsov i Garry Kasparov. Bilo koja kritika ‘Ujedinjene Rusije’ i njenih lidera je zabranjena. Informativna politika kanala je drastično promenjena. Umesto reportaža o socijalnim problemima, borbi zastupnika ljudskih prava i arbitraži vladinih zvaničnika, emitovanje je preokupirano kriminalnim vestima reportažama o upehu silovika (bivši K.G.B službenici, policajci i vojni oficiri ) i naručenim vestima koje hvale guvernere i senatore. 

Devalvirano novinarstvo

Menadžeri REN TV-ija su odbacili optužbe I nazvali autore pisma ‘budalama’. Međutim blogeri su stali na stranu autora I osudili cenzuru u ruskim medijima.

Finam FM radio objavio je post(ru) Yurija Pronkoa na ovom blogu:

Профессия журналиста в России полностьюдевальвировалась. Журналистики сейчас как таковой в стране практически не осталось. Есть только видимость, как и видимость публичной политики. Все превратилось в сплошную болтовню, в болтологию.

Сложно оставаться в профессии, тем более заниматься политической журналистикой, если поля для этой профессии нет! Последний бастион свободы на ТВ, которая еще наблюдалась на канале РЕН, вот-вот рухнет. Все чаще журналисты подвергают себя самоцензуре, самоконтролю, неисполнение которого чревато потерей работы.

 Novinarstrvo kao profesija u Rusiji je kompletno devalvirano. Novinarstvo kao takvo ne postoji u ovoj zemlji. Postoji samo prikaza novinarstav, kao što postoji prikaza politike. Sve se pretvorilo u ćaskanje.
Teško je ostati u profesiji i baviti se političkim novinarstvom, ako ne postoji proctor za isto. Poslednji bastion televizijske slobode, koji sae mogao videti na REN TV je pred rušenjem. Mnogo češće novinari upražnjavaju autocenzuru, samokontrolu I mogu izgubiti posao ako to ne čine.

 
Oleg Kozyrev skreće pažnju na grafikon(ru) kompanije za internet analizu Medialogiya. Izveštaj pokazuje da je REN TV redukovala od januara do aprila ove godine pokriće Borisa Nemtsova, otvorenog kritičara ruske vlade. Istovremeno pokriće vladajuće partije ostaje na istom visokom nivou. 

Drugi građani ne pokazuju iznenađenje zbog censure na REN TV. ‘Izboti se bliže, a ruska tradicija je snažna’ gruzijski bloger olegpanfilov2 piše(ru) ‘Pred izbore ovde su ili eksplozije ili nacionalizacije medija’

‘Pred izbore čiste ono što nisu očistili do tada’ svorodnikov replicira(ru)

‘Ovo je Medvedevljeva modernizacija u punom zamahu’ zaključuje(ru) drandin’Ovo je Medvedevljeva sloboda bolja od neslobode’(aluzija na famoznu Medvedevljevu izreku)

Čini se da su neki blogeri očekivasli otvoren otpor cenzuri REN TV. Očigledno, anonimno pismo podseća ljude na široko rasprostranjenu praksu u Sovjetskom Savezu, kada je jedno anonimno pismo lako moglo da smesti nevine ljude u zatvor.

Blogujući na Slon.ru, Vasiliy Gatov, kritikuje(ru) autore pisma zbog neotkrivanja svojih imena:

Задумайтесь: даже если это действительно написано кем-то из работников службы новостей РЕН ТВ, анонимность означает только одно: этим людям так хочется работать в «ящичке», так важен этот сомнительный наркотик, что они скрывают свои имена (опасаясь за свои теплые рабочие места с соцпакетами), вскрывая между тем вполне отвратительные методы нового руководства.

 Razmislite o tome. Čak iako je pismo napisano od strane nekoga iz REN TV informativnog servisa anonimnost znači samo jednu stvar: tim ljudima se toliko sviđa da rade na ‘kutiji’ (televizijskoj) i toliko uživaju u ovom sumnjivom narkotiku, da prikrivaju svoja imena (uplašeni za svoja topla radna mesta sa socijalnim paketima) dok osuđuju odvratne metode novog menadžmenta.

 

Stare vesti i novi metodi 

Istaknuti ruski naovinar često upozorava na smrt ruskih medija. Vladimir Pozner, poznati ruski voditelj nedavno je rekao da je autocenzura u Rusiji danas na ‘svojevremenom vrhuncu’.

U jednom ranijem intervjuu za PBS Frontline, Pozner je takođe pričao o nedostatku ‘drugačijih pogleda’ na ruskoj televizijskoj mreži. Profesionalni medijski praktičar, Pozner je notoran u podvlačenju ruskog principa autocenzure, citirajući poznatog ruskog pesnika Yevgenija Evtushenka: 

Jedan obrazovani Galilejev komšija
Bio je pametan kao i sam Galilej,
Znao je da se zemlja okreće
Ali je imao i porodicu.

Fenomenalni govor,(ru, sa engleskim podnaslovima) eminentnog ruskog novinara  Leonida Parfenova o medijskoj slobodi krajem 2010, prouzrokovao je reakcije u domaćim medijima, ali nije promenio situaciju što se tiče medijske cenzure. Simbolično, govor je našao svoj put do ljudi preko blogova i socijalnih medija, jer su se mnogi televizijski kanali oprezno uzdržali od emitovanja istog.

Sasvim logično deluje da otvoreni ruski reporteri krenu on line i napuste tradicionalne medijske kanale. Nakon svega, ljudi se sve više okreću blogovima i on line informativnim portalima nego starim medijima.

Ali radio, televizija i novine još uvek drže pažnju većine Rusa i služe kao primarni izvor informacija za ljude u raznim delovima zemlje. Razvoj interneta može doneti nešto za čim po Pozneru, Rusi nikada neće čeznuti, jer nikada nisu ni imali: slobodu govora

Započnite razgovor

Molimo Vas da se Prijavite se »

Pravila korišćenja

  • Svi komentari se pregledaju. Pošaljite komentar samo jednom jer bi u suprotnom mogao biti prepoznat kao spam.
  • Molimo Vas da se prema drugima odnosite sa poštovanjem. Komentari koji sadrže govor mržnje, nepristojne izreke i lične uvrede neće biti objavljeni.